Svensk Fordonsladdning tillhandahåller hårdvara från några av världens mest erfarna tillverkare av DC-laddare och energilager.
Till branscher med tunga fordon säkerställer vi laddning inom transport, industri, kollektivtrafik, sjö- och luftfart.
Svensk Fordonsladdning har lång erfarenhet av ansökningar och har med stor framgång hjälpt företag till beviljade investeringsstöd.
Möjligheten att lagra energi under perioder med låg belastning och därmed låga kostnader och minska höga förbrukningstoppar.
Skalbara lösningar för energilagring ger möjlighet att skapa rätt laddningskapacitet för elfordon baserat på dagens behov.
Svensk Fordonsladdning tillhandahåller hårdvara från några av världens mest erfarna tillverkare av DC-laddare och energilager.
Elektrifieringspiloter är Energimyndighetens satsning för ett utökat laddnät längs med Svenska vägar för tung transport. Vi kan hjälpa dig att få stöd och bli en del av utvecklingen.
Stöd kan ges till företag och aktörer i offentlig sektor som önskar utföra både nyinstallationer och uppgraderingar av publika laddstationer menade för tung transport på semipublika platser (terminaler, lager, återvinningscentraler eller liknande platser som är öppna för tillträde för alla transportörer som har ett ärende på platsen). En viss del av stödet kan även gå till energilagring kopplad till laddstationen.
Som del av pilotbegreppet ingår det att laddstationen hålls i drift i minst 5 år och under samma period är tillgänglig för utvärdering och informationshämtning. Energimyndigheten har rätt att dela erfarenheter från piloten för att främja kunskapsöverföring till andra regionala och nationella aktörer.
Genom tre olika utlysningar erbjuder Energimyndigheten stöd som kan ges till företag och aktörer i offentlig sektor som önskar utföra både nyinstallationer och uppgraderingar av publika laddstationer menade för tung transport vid lastning och lossning, längs vita sträckor samt längs det så kallade Ten-T-vägnätet och i större städer. En viss del av stödet kan även gå till energilagring kopplad till laddstationen.
I årets utlysning kan man få stöd för 20-50 procent av sina så kallade stödberättigade kostnader.
Stödnivån är:
Projekt i glesare delar av landet kan få ytterligare 5 procent i stöd.
Energimyndigheten utlyser högst 400 miljoner kronor till utbyggnad av laddinfrastruktur för tunga vägtransporter vid terminaler, lager, återvinningscentraler och liknande platser.
I årets utlysning kan man få stöd för 20-50 procent av sina så kallade stödberättigade kostnader.
Stödnivån är:
Projekt i glesare delar av landet kan få ytterligare 5 procent i stöd.
Läs mer på energimyndigheten.se.
Energimyndigheten utlyser högst 110 miljoner kronor i stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur för tunga vägtransporter längs vita sträckor.
Utlysningen gäller för investeringar längs vita sträckor där det inte finns eller delvis saknas laddinfrastruktur för tung transport. Stödet kan som högst täcka 70 procent av de stödberättigade kostnaderna.
Läs mer på energimyndigheten.se.
Energimyndigheten utlyser högst 490 miljoner kronor i stöd till utbyggnad av laddinfrastruktur som bidrar till kapacitetsutvecklingen för tung transport.
Stöd kan sökas utmed hela det så kallade Ten-T-vägnätet samt i vissa valda större städer. Energimyndigheten lämnar stöd med högst 55-70 procent.
Stödet kan sökas av privata och offentligt ägda företag och kan uppgå till högst 25 miljoner kronor per ansökan och projekt.
Läs mer på energimyndigheten.se.
För ansökningsomgången 2025 tar Energimyndigheten emot anbud för projekt som klarar att bli slutförda senast 30 september 2028 och hålls i drift i minst 5 år. Sista ansökningsdag är 25 juni 2025. Nivån av stöd är ett bedömningskriterie vid konkurrens om stödmedlen. Energimyndigheten uppmuntrar därför att projekt bör söka för en lägre stödnivå där det är möjligt.
Att hitta rätt balans i en effektiv ansökan för stöd kan vara komplicerat och tidskrävande. För att få hjälp med ditt anbud kan du kontakta oss, så går vi igenom det tillsammans.