Svensk Fordonsladdning tillhandahåller hårdvara från några av världens mest erfarna tillverkare av DC-laddare och energilager.
Till branscher med tunga fordon säkerställer vi laddning inom transport, industri, kollektivtrafik, sjö- och luftfart.
Svensk Fordonsladdning har lång erfarenhet av ansökningar och har med stor framgång hjälpt företag till beviljade investeringsstöd.
Möjligheten att lagra energi under perioder med låg belastning och därmed låga kostnader och minska höga förbrukningstoppar.
Skalbara lösningar för energilagring ger möjlighet att skapa rätt laddningskapacitet för elfordon baserat på dagens behov.
Svensk Fordonsladdning tillhandahåller hårdvara från några av världens mest erfarna tillverkare av DC-laddare och energilager.
Trafikverkets investeringsstöd till publika laddstationer gäller snabbladdning till elfordon längs större väg.
I juni 2020 beslutade regeringen om en förordning som reglerar att Trafikverket får i uppdrag att besluta om utbetalning av statligt stöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer där detta annars inte byggs.
Trafikverket har tidigare fått 150 miljoner kronor för att stötta uppbyggnaden av laddinfrastruktur. Från 2023 fick Trafikverket möjlighet att genomföra en fortsatt satsning då över 100 miljoner tillfördes för att stötta utbyggnaden.
Stödet kunde sökas av näringsidkare, kommuner, kommunala bolag etc. för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon i anslutning till större vägar.
Utgångspunkten för valet av sträckor är det funktionellt prioriterade vägnätet för långväga personresor som Trafikverket definierar.
På detta har en översyn gjorts över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas. För att en sträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än tio mil mellan befintliga snabbladdstationer.
På Europavägar och större riksvägar (TEN-T stom- och övergripande vägnät) ska sträckan sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än sex mil mellan befintliga snabbladdstationer.
I översynen antas snabbladdstationer som tidigare beviljats statligt stöd bli byggda och ses som en befintlig laddstation. Staten beviljar stöd till snabbladdstationer via Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Trafikverket.
Inför valet av antal sträckor att lysa ut har Trafikverket gjort en prioritering utifrån trafikflöde, där de vita vägsträckor som har lägst trafikflöde har prioriterats. Om medel finns kvar efter vårens utlysning kommer vi att genomföra en kompletterande utlysning i höst.
I kartorna visar de svarta linjerna vilka vägar som täcks med snabbladdning och de vita linjerna markerar vägar som saknar snabbladdning.
Vi stöttar er genom hela processen – från strategi till godkänt stöd och hela vägen till driftsättning.