Bidrag

Investeringsstöd från Trafikverket

Investeringsstöd från Trafikverket.

Trafikverkets investeringsstöd till publika laddstationer gäller snabbladdning till elfordon längs större väg.

Stöd till publika laddstationer

I juni 2020 beslutade regeringen om en förordning som reglerar att Trafikverket får i uppdrag att besluta om utbetalning av statligt stöd för utbyggnad av publika snabbladdstationer där detta annars inte byggs.

Trafikverket har tidigare fått 150 miljoner kronor för att stötta uppbyggnaden av laddinfrastruktur. Från 2023 fick Trafikverket möjlighet att genomföra en fortsatt satsning då över 100 miljoner tillfördes för att stötta utbyggnaden.

Stödet kunde sökas av näringsidkare, kommuner, kommunala bolag etc. för utbyggnad av publika laddstationer för snabbladdning av elfordon i anslutning till större vägar.

  • Stödet gällde investeringskostnader upp till 100 procent.
  • Stöd för drift av snabbladdningsstationer var inte möjlig enligt förordningen.
  • Stödet gällde vissa platser i anslutning till större vägar som saknade snabbladdare och där sådan infrastruktur annars inte byggts ut. Ett nät av snabbladdare möjliggör att fordon ska kunna köra på el i hela landet.

Val av sträckor

Utgångspunkten för valet av sträckor är det funktionellt prioriterade vägnätet för långväga personresor som Trafikverket definierar.

På detta har en översyn gjorts över var det saknas tillgång till laddinfrastruktur för snabbladdning. Det är dessa ”vita sträckor” som ska täckas. För att en sträcka ska vara vit ska den sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än tio mil mellan befintliga snabbladdstationer.

På Europavägar och större riksvägar (TEN-T stom- och övergripande vägnät) ska sträckan sakna likströmsladdning på 150 kW eller mer och det ska vara mer än sex mil mellan befintliga snabbladdstationer.

I översynen antas snabbladdstationer som tidigare beviljats statligt stöd bli byggda och ses som en befintlig laddstation. Staten beviljar stöd till snabbladdstationer via Naturvårdsverket, Energimyndigheten och Trafikverket.

Inför valet av antal sträckor att lysa ut har Trafikverket gjort en prioritering utifrån trafikflöde, där de vita vägsträckor som har lägst trafikflöde har prioriterats. Om medel finns kvar efter vårens utlysning kommer vi att genomföra en kompletterande utlysning i höst.

I kartorna visar de svarta linjerna vilka vägar som täcks med snabbladdning och de vita linjerna markerar vägar som saknar snabbladdning.

Vill ni veta mer om Svensk Fordonsladdning och aktuella investeringsstöd?

Vi stöttar er genom hela processen – från strategi till godkänt stöd och hela vägen till driftsättning.

Fordonsladdning
Hårdvara
Tunga fordon
Offentlig miljö
Företag
Betallösning
Energilagring
Hårdvara
Drift & Underhåll
Om Oss
Investerare
Karriär
Lediga tjänster
Kontakt

Delta

UFC 200

Delta

UFC 500

Kempower

Satellite

Kempower

Power Unit C800 Multi Cabinet

Kempower

Station Charger