För Mats Broomé i Ängelholm är det tydligt att eldrift inte längre är något som ligger i framtiden – det är redan här. Som Account Manager möter han dagligen företag och fastighetsägare som vill ligga i framkant. Och enligt honom finns det inga tveksamheter kvar.
– Prata med de som redan har bytt till el – både yrkesförare och privatpersoner. Du kommer höra samma sak: ingen vill tillbaka till fossildrift. Eldrift ger lägre kostnader, bättre körupplevelse och framför allt en konkret känsla av att bidra till klimatet, säger han.
Det som överraskade honom mest när han började arbeta med laddinfrastruktur och energilagring var hur brett och konkret värdet är – inte bara ur ett hållbarhetsperspektiv, utan också affärsmässigt.
– När besökare laddar sina bilar stannar de längre, handlar mer och möts på platsen. Det stärker inte bara företagens hållbarhetsprofil, utan skapar också nya intäktsmöjligheter och affärsrelationer.
Han förklarar hur transportbranschen ökar effektiviteten när laddning sker parallellt med lossning, lastning och schemalagda raster – och hur fastighetsägare snabbt märker värdet av energilagring.
– Det handlar om topplastreduktion, lastutjämning och energiarbitrage – att köpa el när den är billig och använda den när den är dyr. Det gör investeringarna både hållbara och lönsamma.
– Vi bidrar direkt till en historisk omställning. Det vi gör stärker företagens konkurrenskraft och kundrelationer, samtidigt som vi minskar klimatpåverkan. Den kombinationen gör uppdraget både viktigt och inspirerande.