fbpx

Svensk Fordonsladdning och Aros Auto etablerar omfattande fordonsladdning i kombination med energilager.

Svensk Fordonsladdning och Aros Auto etablerar omfattande fordonsladdning i kombination med energilager.

Aros Auto är din lokala Kia & Maxus-handlare i Mälardalen. Familjeföretaget startade för 40 år sedan som liten bilverkstad i Västerås. Idag är de en av Sveriges äldsta och mest moderna Kia-anläggningar. Deras kompletta anläggning innefattar försäljning av person- och transportbilar, serviceverkstad, plåtverkstad, glasverkstad, lackering, rekond samt däckverkstad. Aros Auto finns idag i både Västerås och Enköping. 

I ett nära samarbete med Svensk Fordonsladdning AB tar man steget in i framtiden och etablerar både fordonsladdning och ett energilager. I skrivande stund har de redan etablerat en DC-laddare i form av en Delta Slim 50kW med två stycken laddpunkter, tio stycken cTek AC-laddare med 11 kW per uttag, totalt 20 stycken laddpunkter och har sedan tidigare 18 laddpunkter på fastigheten.

Under Q4 2023 planeras att färdigställa etableringen av en Delta UFC400kW. När denna är installerad kommer Aros Auto att totalt ha hela 42 stycken laddpunkter.

Samtliga fordonsladdare erbjuder publik laddning och är uppkopplade mot betalsystemet Vourity som erbjuder betalning för laddning med vanliga betalkort (Visa och Mastercard), Apple Pay, Google Pay, Swish, Vipps och många fler.

Fordonsladdningen som etableras har fått 50% investeringsstöd av Klimatklivet – en lyckad ansökningsprocess som Svensk Fordonsladdning har genomfört för Aros Autos räkning. 

I samband med den omfattande etableringen av fordonsladdning, etablerar man också ett energilager där batteriets storlek är på 1075 kWh och har 500 kW uteffekt. Investeringen sker dels för att avlasta befintligt nätabonnemang samt för att kapa effekttoppar och fungera som backup via UPS. Energilagret möjliggör och säkrar effekt till laddstationerna vid hög belastning. Det kommer också att verka genom att agera på stödmarknaden med flextjänster mot Svenska Kraftnät.

I samband med att Svensk Fordonsladdning AB utförde etableringen hos Aros Auto passade vi på att ställa lite frågor till bolagets VD, Bengt Egnesund, om den omfattande satsningen. 

Hur stor del av de bilar ni säljer idag, går på ren eldrift och hur stor del bedömer ni att det är om fem år?

– Ungefär 40% av bilarna som säljs idag går på ren eldrift. Om fem år tror jag att vi landar på 80%. Det kan bli ännu fler om tillverkarna lyckas ta fram billigare teknik eller om det erbjuds mer stöd.

Hur ser efterfrågan på laddning ut på era anläggningar idag jämfört med för några år sedan?

– Skillnaden är som natt och dag jämfört för några år sedan. Då hade vi bara någon enstaka laddare och efterfrågan var inte heller jättestor.

Vad fick er att ta steget att etablera att investera i fordonsladdning?

– Vi fick ett internt behov av laddning och sen är vi väldigt teknikintresserade. Vi vill hela tiden ligga i framkant på utvecklingen.

Ni kombinerar er laddsite med ett energilager – vad var det främsta skälet till det?

– Lite som föregående fråga samt att vi även kan stödja elnätet, klara av och kapa effekttoppar samt köra så kallad ö-drift om elnätet skulle gå ner. Vi har ju även en stor solcellsanläggning på taket så en normal solig dag kan vi köra full produktion även om elnätet ligger nere.

Alla bilåterförsäljare är än så länge inte lika mycket i framkant som Aros Auto är med satsningen på både fordonsladdning och energilagring i kombination. Ser ni en kommande konkurrensfördel i detta?

– Ja, det är det absolut. Det visar på en hållbar framåtanda och kommer dessutom att öka både kundtillströmning och kännedom om Aros Auto.

Er laddsite kommer att vara publik och erbjuda offentliga laddpunkter. Ser ni att det långsiktigt kommer att bli en sund affär?

– Vi tror definitivt att det kommer vara en bra affär på sikt även om det har varit stora initiala investeringar.

Aros Auto kommer via Svensk Fordonsladdning ha ett komplett drift- och underhållsavtal på laddstationerna. På vilket sätt underlättar det avtalet för er egen verksamhet?

– Drift- och underhållsavtalet gör att vi kan fokusera på det vi ska göra – sälja och reparera bilar.

Svensk Fordonsladdning var behjälplig i stödansökan till Klimatklivet gällande de laddstationer som skall användas som offentliga laddpunkter. Är det värdefullt att få hjälp med helheten – från stödansökan hela vägen till drift och underhåll?

– Ja, det är mycket regelverk och byråkrati runt den här typen av ansökningar och bidrag. Jag skulle vilja hävda att det är helt avgörande att få helhetshjälp med detta. 

Har ni samlat på er några erfarenheter som ni vill dela med er av? Kanske till andra företag som vill investera i laddinfrastruktur och energilager?

– Ta hjälp av ett proffs på området och börja därefter med att undersöka om det finns möjligheter att bygga ut lösningen så som ni har tänkt. Det gör det tyvärr inte alltid.

De varumärken ni är agent/återförsäljare åt är i framkant med eldrift på sina fordon. Är Aros Autos omfattande satsning på laddinfrastruktur i direkt anslutning till anläggningarna även viktig för dem?

– Generalagenturen har en del krav men de är inte så långtgående. De tycker självklart att det är bra med ordentliga laddmöjligheter till fordonen.

Vad gjorde att valet föll på Svensk Fordonsladdning när ni skulle implementera denna helhetslösning?

– Svensk Fordonsladdning gav direkt ett seriöst intryck. De var snabbt framme med en skarp offert som inte innehöll en massa förbehåll och luddigheter. De har dessutom varit genomgående professionella och hjälpsamma genom hela affären.

Kenneth Nilsson, försäljningschef på Svensk Fordonsladdning berättar:

– Genom att komplettera en laddsite med energilager möjliggörs flera intäktsvägar och kalkylen blir väldigt mycket mer spännande. Är du intresserad av att komplettera en befintlig laddsite eller din fastighet med ett energilager, kontakta då Svensk Fordonsladdning experter så hjälper vi dig med just ert specifika fall.

För ytterligare kontakt eller mer information:

Kenneth Nilsson
Försäljningschef, Svensk Fordonsladdning AB
070-302 00 21
kenneth.nilsson@svenskfordonsladdning.se

Bengt Egnesund
VD, Aros Auto AB
021-448 04 92
bengt@arosauto.se

Fordonsladdning
Hårdvara
Tunga fordon
Offentlig miljö
Företag
Betallösning
Energilagring
Hårdvara
Drift & Underhåll
Om Oss
Investerare
Karriär
Lediga tjänster
Kontakt

Delta

HPC 350

Delta

UFC 200

Delta

UFC 500

Kempower

Satellite

Kempower

Power Unit C800 Multi Cabinet

Kempower

Station Charger