Som vi rapporterat flertalet gånger tidigare säljs det rekordmycket elbilar, men utbyggnaden av laddinfrastrukturen hänger inte med.
Jämfört med 5 år sedan, finns idag cirka tio gånger så mycket elbilar i Europa. Under samma period har dock antalet offentliga laddpunkter blivit två och en halv gånger fler. Detta enligt en ny rapport av Acea, som uppmanar alla EU:s medlemsländer att skyndsamt öka sina investeringar i laddinfrastrukturen.
Analysföretaget McKinsey menar att det kommer att behövas 6,8 miljoner laddpunkter i Europa om EU ska nå sina klimatmål om 55 procent sänkta utsläpp till 2030. Det är dubbelt så många som föreslagits av EU-kommissionens egna utredning, och kräver att det öppnas 2 000 nya laddpunkter i Europa – varje dag. Just nu tillkommer färre än 2 000 i veckan.
En utbyggnad av sådana mått kommer att kräva stora investeringar – den årliga kostnaden skulle uppskattningsvis hamna kring 85 miljarder kronor. Men Acea, som är en intresseorganisation för Europas biltillverkare menar att investeringen trots det är relativt liten sedd i relation till jämförbara projekt. Det skulle också innebära stora miljömässiga fördelar, skriver de.
Om utvecklingen mot fossilfritt ska kunna hålla farten är det viktigt att utbyggnaden av laddinfrastruktur går minst lika snabbt.
Svensk Fordonsladdning AB har mångåriga erfarenhet av DC laddning och är vana att leverera de riktigt stora och utmanande projekten.
Företaget utför helheten från projektering och markarbeten till driftsättning och löpande underhåll av anläggningen. Svensk Fordonsladdning AB är återförsäljare och certifierad leverantör av några av marknadens ledande tillverkare av snabbladdare.
Företaget är en av de största aktörerna när det gäller totalentreprenad för laddinfrastruktur och bygger laddinfrastruktur åt beställare över hela landet för privatpersoner, företag och offentlig sektor.