En fordonsladdares tillgänglighet bygger på väl fungerande infrastruktur som sköts och underhålls på rätt sätt. Detta är extra viktigt om laddstationen används till publik laddning. Vikten av ett löpande underhåll är därför vital för att upprätthålla en långsiktig funktion och god ekonomi i investeringen.
Svensk Fordonsladdning erbjuder alltid sina kunder drift- och underhållsavtal av anläggningen. Med dagens olika typer av laddare finns dessutom stora möjligheter att felsöka och åtgärda driftstörningar på distans. För att undvika driftavbrott är det viktigt att regelbundet underhålla utrustningen enligt tillverkarnas rekommendationer. Det är också viktigt att anläggningsinnehavaren är införstådd i de skyldigheter som åligger enligt Elsäkerhetslagen.
Behåll laddarens värde och öka driftsäkerheten
De flesta tillverkare av laddutrustning kräver att berörd servicetekniker ska vara certifierad genom tillverkarens egna kurser. Dessutom har de ofta tagit fram egna checklistor och protokoll som serviceteknikerna ska följa vid dessa regelbundna underhållsinsatser.
Johan Lundback, som varit servicetekniker på Svensk Fordonsladdning sedan 2022 och nu jobbar som projektledare, berättar varför man ska ta väl hand om sin anläggning.
– Vill man behålla värdet och driftsäkerheten på en laddstation måste man genomföra löpande underhåll. Underhållet innebär bland annat filterbyten och kontroll av moment på elektriska anslutningar. I samband med genomgång av laddaren så kontrolleras och uppdateras även mjukvaran i laddaren.
Naturligt med mer slitage på laddaren i storstäderna
– Vissa laddstationer slits dessutom mycket mer än andra så vi inleder alltid med en okulär översyn. I storstäderna används laddarna oftare och av fler människor så det blir naturligt med mer slitage på dessa. Även om laddkontakter och kortläsare i sig är väldigt tåliga så är detta komponenterna som används allra mest och därmed också slits hårdast, berättar Johan
Med dagens teknik kan Svensk Fordonsladdning genomföra flera tekniska insatser på distans men även relativt små och snabba insatser kan kräva att man behöver besöka laddaren på plats för att kunna utföra jobbet.
– Laddarna innehåller många säkerhetsfunktioner och dessa medför ibland att de tillfälligt kan stanna. Det kan till exempel bero på ett sensorfel. Detta är visserligen snabbt åtgärdat men det kräver att man på plats byter ut någon mindre mätsensor eller säkring. Det är så klart positivt att laddarna har många inbyggda skyddsåtgärder som gör att de stänger sig om det föreligger en risk.
Snabba åtgärder säkerställer en trygg laddstation
Johan upplever dock inte att laddare är speciellt utsatta för skadegörelse eller sabotage. Det är snarare olyckor som gör att det ibland kan uppstå situationer där enheten skulle kunna bli farlig.
– Det är sällsynt men visst händer det att påkörda kabelskåp eller stolpar kan bli så skadade att de ligger ner och exponerar kablage. Det kan ju bli farligt för allmänheten men detta åtgärdas alltid väldigt snabbt av oss eller elnätbolagen, berättar han.
– Det händer även att vi får felanmälningar på laddare trots att det inte föreligger något problem med själva hårdvaran. Slutkunden kanske upplever ett problem med laddningen men ofta är det kopplat till själva betaltjänsten. Normalt sett har kunden en minut på sig att starta laddningen efter att de har kopplat in kontakten i bilen. Om inte kortterminalen hinner skicka iväg information om att starta laddningen inom den tidsramen kan det uppstå krångel med betaltjänsten, vilket i sin tur kan få kunden att tro att det är fel på laddaren.
Strategiskt att investera i löpande drift- och underhållsavtal
De flesta laddprodukter kommer med en tillverkargaranti på 2–5 år men Johan poängterar återigen vikten av att investera i ett löpande drift- och underhållsavtal för produkterna.
– Det är otroligt dumt att strunta i underhållet om du vill att din utrustning ska fungera bra över tid. Lönsamheten på investeringen ökar markant genom ett löpande underhåll som förlänger livslängden på produkten, avslutar Johan.