I början av 2022 visade Mercedes upp deras radikala eldrivna konceptbil ”Vision EQXX” som genom en oslagbar effektivitet påstods skulle klara över 100 mil, på en laddning.
Testet har nu genomförts och gick från Sindelfingen över Alperna, genom norra italien och fram till målet Cassis i Frankrike. Man körde testet till största del i normal hastighet, och stundtals gick det på autobahn i hela 140 km/h. Medelhastigheten uppmättes till 87,4 km/h och körningen gjordes i en varierad terräng, motorväg, stadskörning och landsväg och det var även bitvis dåligt väder. Resultatet av testet var mycket imponerande och förbrukningen landade på låga 8,7 kWh/100 km. Detta kan jämföras med Teslas model 3 som var den som drog minst föregående år, med en förbrukning om 17,4 kWh/100 km.
För att säkerställa att allt gick rätt till var laddkontakten förseglad och en oberoende expert från TÜV Süd var med på resan.
Väl i mål hade ”Vision EQXX” kört 1008km och hade då fortfarande cirka 15 procent kvar i batteriet, det vill säga att man hade kunnat kört cirka 14 mil till, utan att ladda.
Effektivitet har varit ledordet
Med flertalet kalkylerade avvägningar har man uppnått en effektivitet på 95 procent. Det betyder att 95 procent av energin i batteriet överförs till hjulen
Ett lågt luftmotstånd är ett av svaren som skapat möjlighet till den höga effektiviteten. Mercedes EQXX har ett Cd-värde på 0,17. Det kan vi jämföra med uppdaterade Model S som enligt Elon Musk har ett Cd-värde om 0,208. Drivlinan är 44 procent mer effektiv än dagens elbilar vilket ger ytterligare två procent i räckvidd.
Modellen är också väldigt lätt, speciellt för att vara en modern bil. Den väger 1 755 kg och det gör den ungefär 150 kilo lättare än helt förbränningsmotordrivna BMW M3. För att uppnå den lätta vikten har man använt en hel del kolfiber och aluminium. Batteriet är stort och har en kapacitet om cirka 100 kWh. EQXX Vision har också 117 solceller som matar el till bilens 12-voltssystem. Detta avlastar högspänningsbatteriet. Mercedes räknar med att det sparade ungefär 2 procent av räckvidden.
Genom reglerbara ventiler kombinerar man ett passivt kylsystem i kombination med en värmepump där man på bästa sätt tar vara på den kyla och värme som uppstår under resan för att hålla batteriet och kupén rätt tempererade. På så vis kommer både spillvärme från systemet och kylning från fartvindarna till nytta. Värme eller kyla kan ledas till batteriet, in i kupén, genom en värmepump eller förbi bilen.
Mycket spännande utveckling, hänger laddinfrastrukturen med?
Om utvecklingen mot fossilfritt ska kunna hålla farten är det viktigt att utbyggnaden av laddinfrastruktur går minst lika snabbt. Svensk Fordonsladdning AB har mångåriga erfarenhet av DC laddning och är vana att leverera de riktigt stora och utmanande projekten.
Företaget utför helheten från projektering och markarbeten till driftsättning och löpande underhåll av anläggningen. Svensk Fordonsladdning AB är återförsäljare och certifierad leverantör av några av marknadens ledande tillverkare av snabbladdare. Företaget är en av de största aktörerna när det gäller totalentreprenad för laddinfrastruktur och bygger laddinfrastruktur åt beställare över hela landet för privatpersoner, företag och offentlig sektor.
Varmt välkommen att kontakta oss!