fbpx

Elbil med husvagn korsade Alperna

De tyska företagen Dethleffs, Ewin Hymer Group och ZF har satt ett nytt världsrekord där man genom att köra elbil med husvagn korsade alperna. Den totala sträckan uppmättes till 386km.

Att åka på campingsemester med elbil och husvagn kan idag kräva en hel del extra laddstopp. All extra vikt på dragkroken kortar nämligen räckvidden ordentligt. När Recharge testade att dra husvagn med Audi e-Tron och Mercedes EQC i Tyskland ifjol blev förbrukningssiffrorna nästan dubblerade – och räckvidderna därmed nästan halverade.

Men det kan finnas lösningar på problemet. För tre år sedan visade den tyska husvagn och husbils tillverkaren Dethleffs upp sin husvagn E-Home Coco som kan “skjuta på” själv med två elmotorer och ett eget batteripaket. Det skulle då sänka vikten på dragkroken till endast 100 kg.

Sedan dess har Dethleffs utvecklat vidare sin husvagn tillsammans med företagen Erwin Hymer Group och ZF. I dagarna lyckades deras senaste prototyp, dragen av en Audi e-Tron Sportback (med en WLTP-räckvidd på drygt 411 km), slå räckviddsrekord.

386 km, med höjdskillnader på drygt 4.870 meter, tog sig ekipaget, från staden Isny i södra Tyskland genom Lichtenstein till Riva del Garda i Italien. Snitthastigheten blev 62,3 km/h, och man höll 80–84 km/h på motorvägen.

En tidigare version av denna artikeln innehöll uppgiften att bilen och husvagnen nått en höjd på “4,870 meter” under sin färd vilket var en felöversättning.

Ungefär halvvägs, 200 km efter start, ska ekipaget ha haft över 50 procent laddning i batterierna, framhåller Dethleffs. Efter det ska man dock ha råkat ut för kraftig motvind vilket höll på att grusa rekordchanserna.

Läs hela reportaget från MestMotor här! Foto: Wiggo Björck / MestMotor

En annan viktig sak att ha koll på inför din elbilssemester med husvagn är hur snabbt du kan ladda, i denna artikel redogör vi för allt som rör laddhastigheter vid DC-laddning

Har du övriga frågor? Kontakta våra experter så hjälper de er