Audi satsar på att bli den första biltillverkaren som använder en elektrisk drivlina i kombination med en räckviddsförlängare för att tävla om totalsegern i världens tuffaste rally. Audi var det första märket som vann 24-timmars Le Mans med en elektrifierad drivlina, nu vill den tyska biltillverkaren även inleda en ny epok i Dakarrallyt. Vi vill testa och fortsätta utveckla vår e-tron-teknik under extrema förhållanden,” säger Julius Seebach, Chef Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. “Vår RS Q e-tron skapades på rekordtid från ett blankt papper och står för Vorsprung durch Technik.”
“Det är en väldigt lång distans, säger Andreas Roos, ansvarig för Dakar-projektet inom Audi Sport. “Det vi försöker göra har aldrig gjorts tidigare. Det är den ultimata utmaningen för en elektrisk drivlina.”
Eftersom det inte finns några laddstolpar i öknen har Audi valt ett innovativt laddningskoncept: Ombord på Audi RS Q e-tron finns även den högeffektiva TFSI-motorn från DTM. Den är en del av energiomvandlaren som laddar högvoltsbatteriet under körning. Eftersom förbränningsmotorn används i det effektiva området mellan 4,500 och 6,000 varv per minut, är förbrukningen långt under 200 gram per kWh.
Drivlinan i Audi RS Q e-tron är elektrisk. Fram- och bakaxeln är båda utrustade med en motor-generatorenhet (MGU) hämtad från nuvarande Audi e-tron FE07. MGU:n utvecklades av Audi Sport till Formel E-säsongen 2021 och har bara fått mindre modifieringar för att användas i Dakarrallyt.
En tredje MGU, med identisk design, är del av räckviddsförlängaren och används för att återladda högvoltsbatteriet under körning. Energi återvinns även vid inbromsning. Batteriet väger ca 370 kilo och har en kapacitet på cirka 50 kWh.
“Även batteriet är en egenutveckling, som vi har realiserat tillsammans med en partner,” säger Stefan Dreyer, utvecklingschef för motorsportprojekt inom Audi Sport. “Som ingenjörer ser vi i princip utvecklingspotential i varje detalj. Men när det gäller drivlinan har vi redan uppnått en systemeffekt på över 97 procent i Formel E. Det finns inte mycket mer utrymme för utveckling. Situationen är helt annorlunda för batteri och energistyrning. Det är där som den största utvecklingspotentialen finns inom eldrift generellt. Det vi lär oss av det extremt utmanande Dakar-projektet kommer att överföras till framtida produktionsmodeller. Som alltid, arbetar vi även i detta projekt tätt tillsammans med våra kollegor från serieutvecklingen.”
Källa & bilder: Audi
Mer information om Audi RS Q e-tron hittas här
Svensk Fordonsladdning erbjuder helhetslösningar inom snabbladdning, laddboxar, laddstationer för privatpersoner, BRF, företag och industri. Mer information om våra produkter och tjänster hittar du här >>